Khamis, 18 Jun 2009

Yang lebih berbaloi


Assalamualaikum semua,harap sihat selalu dalam rahmat ALLAH.Bertemu lagi kita dalam ruangan posting ni lagi untuk kongsi2 cerita & pengalaman yang kita ada ni.Dah lame rasenye x posting sndiri selalu main copy & paste je,so hari ni nak post skit la ape2 yang terlintas kat fikiran dan benak hati ni.

Selepas selesai sesi jaulah tak terancang hari tu,Aku cuba menimbang2 antara 2 tmpat yang aku pegi yg mn lebih berbaloi.Mula2 jaulah ke Makam2 Ahlubait,antra makam yang aku ziarah Makam Saiyyidah Aishah,Sayyidah Nafisah,Sayyidah Ruqoyah,Sayyidah Atiqah,Saydina Ja'far,& Saiyyidah Zainab.Perjalanan ke makam semua tak menggunakan kos yang tggi ,cuma perlukan tenaga yang cukup dan kaki yang kental.

Dan hari yang berikutnya aku pegi ke Pyramid,lain plak ceritanya,selain terpaksa membelanjakan duit yg banyak kami juga kena akal dengan org arab.Semua tu gara2 keinginan nak naik kuda sangat .Tu la yng kena cukup2 ,banyak gak la duit habis mase tu.Aku baru kuar duit seratus kat bank abis kat kuda je.Peniung gak tengok arab ni.Mula2 tak plan pon nak semua naik kuda.Ynag nak naik cuma 2 org je.tapi tibe2 sume kna naik.puas kami mnepis , last2 ade gak sorng mmner aku kate "ala..xpe la sekali2 naik kuda,aku suport skit la.." last2 naik la semua..pastu bukan la niat asal nak masuk kat dalam pyramid tu.Cuma nak jalan kat luar je, sambil ambil2 gambar.Tibe2 kna gak masuk kate ni 1 pakej.last2 bayar gak lagi.nasib baik harge separuh.Pening gak aku yg time tu da kopak bayar duit kuda.nasib bauk ade orang tolong saport.kat dlam tu jalan la naik kuda.Mesti la nak bergambar dalam tu takkan pegi kosong je..alih2 si arab offer diri nak amekkan gambar ,bagi la amek gambar tu.tapi last2 da nak balik dia mntak plak duit upah ambik gambar..aduih pening lak tgok arab camni..puas da kate xde duit ,mntak2 mndesak plak..kopak lagi la duit mmber aku sorng ni.

Fikir2 balik lagi seronok pegi makam x guna byak duit ,berkat pn banyak.Pegi pyramid tmpat orang kna laknat,tempat tu la yg dikomersialkan,padahal bukan ade ape bnde pn kt situ..ade firaun je..kat Mkam lagi bayak berkat2 Rasulullah ,Ahlubait,Sahabat & Ulama'2 kekasih Allah,tak pun orang nak komersialkan.

Nasihat kat semua yang nak pegi pyramid .hati2 lah dgan arab kat situ,semua arab kat situ mata,akal fikiran & hati diorng tu nampak duit kite je.Bukan nak berkhidmat utk kite,Buat kje cincai duit nak lbih.

Tapi yang sebenarnya 2-2 pn berbaloi, ke makam dapat bertawassul & berdoa mintak berkat Ahlubait ,pegi pyramid pn dapat pengalamn yang tak blh dilupakan.Dpat tau perangai arab ni pn satu ilmu gak.pas ni jgan caye sgt dgn die.lagi satu kat pyramid boleh ambik pengajarann dari kaum yang terdahulu yang kna laknat dgan Allah.moga kita tak terjerumus ke lembah kesesatan sepertimana kaum yang telah Tuhan musnahkan terdahulu, sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...