Selasa, 26 Mei 2009

Pancar lakaran??ape tu??

Ape punye tajuk la yang aku gembar-gemburkan ni.Dengar sekali cam laskar pelangi,eih..mentang2 baru abis tengok cite tu da nak letak nama yang mirip2 camtu..tapi xde la camtu sebenarnye..memang cite laskar pelangi ni membuatkan saya dapat sedikit inspirasi untuk capai sesuatu.Jadi mungkin kerana inspirasi dari cerita tu muncul la pancar lakaran ,macam kelakar gak bunyi dia ,tapi saya ada definasi tersendiri dari apa yang saya keluarkan ini,cuma bukan la yang paling tepat ,kalau nak tepat lagi jmpe la ahli2 bahasa kan cam A.Samad Said ke.Saya cuma nak bgtau tau yang subjektif je tentang tajuk yang saya gembar-gemburkan ini.

Oleh kerana jiwa saya ni,jiwa animated,jadi memang maksud saya menjurus ke arah tu.Kalau ada yang rasa-rasa nak bagi pendapat dari sudut lain ,sila labagi pendapat anda.Ok kalau secara rambang pancar lakaran ni maksudnya memancarkan sesuatu pada lakaran, dari segi rambang pun da faham sebenarnya maksud dia,cuma yang tersiratnya,rasanya saya sorang je yang faham,yang saya cuba nak terangkan ni cuma apa yang terfikir di benak kepla saya je jadi pandai-pandai la anda hendak mendefinasikannya sendiri.Apa yang memancar itulah cahaya,cahaya yang saya maksudkan itu adalah inspirasi ataupun idea,sebab pada saya idea tu sgt susah nak dapat ,tapi kalau da dapat ,waktu bile pun kita tak boleh tolak.Dari inspirasi tu la lahirnya lakaran,lakaran-lakaran tu la sebenarnya watak-watak kartun saya. Jadi inilah definasi yang boleh saya terangkan kat sini,walaupun sebenarnya saya ni bukan lah pelukis kartun hebat sangat ,cuma lukis2 sendiri pastu ada 2,3 cerita yang saya da buat akan terbit utk majalah plajar johor kt Mesir ni ,Tapi insyaallah saya akan cuba berusaha ke arah tu.

Untuk memartabatkan lagi agama Islam ini,saya kira memang perlunya kita wujudkan satu medium dakwah menggunakan kartun ini,sebab ia lebih dekat dengan kanak-kanak dan remaja.Dulu pernah satu ketika satu majalah yang cukup popular di kalangan masyarakat Islam tajuk majalah tu 'Majalah OK' .Majalah yang pada saya cukup berkesan,cukup senang diterima oleh hati-hati manusia yang selalu tak ingat Tuhan ni ,insyaallah kita akan rasa sentapan rohaniah tu ,betul-betul membawa kita kepada Tuhan.Tapi malngnya waktu itu ada pulak pihak yang hasad dengki,Dia ada aoutority boleh bertindak pula mgharamkan majalah tersebut,Dengan alasan ada kaitan dengan Al-arqam,pelik juga saya dengar asal ada kaitan dengan Arqam aje mesti kna banned walaupun bnda tu baik .Tak tau la nak komen camne..tapi hasilnya ada pihak-pihak yang sedar pentingnya dakwah lalu dibuatlah majalah berunsurkan dakwah juga,Majalah Lanun.

Tapi sejak akhir-akhir ni Majalah-majalah kartun berunsurkan dakwah dah berkurangan,yang banyak,kartun2 yang buatkan kita bergelak ketawa,pengisian rohani kurang.Sebab tu saya terpanggil untuk menghidupkannya semula, cuma blum masanya lagi,kalau diizinkan memang hendak cari sebanyak-banyak pngalaman dalam bidang ni.Tapi insyaallah satu hari nanti berpandukan Murshid saya akan laksanakn jua .Amin ya Rabal alamin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...